Instagram
Graficzna mapa odnośników Pyskowice.pl Wersja Polska English version Deutsch Version Version Française Biuletyn Informacji Publicznej - Urząd Miejski w Pyskowicach
  • Na co idą moje pieniądze
  • Plan Miasta Pyskowice
  • Wirtualny spacer po Pyskowicach
  • Pyskowicki Budżet Obywatelski
  • Działania proekologiczne
Koronawirus
Ważne tematy
UWAGA UŻYTKOWNICY WIECZYŚCI! - ZMIANA TERMINU UISZCZENIA OPŁATY za rok 2019
Zmiana numerów kont bankowych
Profil zaufany
Portal mapowy
System Informacji Przestrzennej
Sprawdź jakość powietrza
Tereny inwestycyjne
Newsletter
Chcesz otrzymywać na swój adres email ostatnie aktualności oraz informacje o nadchodzących wydarzeniach?
Dopisz się do naszego newslettera!

BURMISTRZ ROZMAWIAŁ Z MIESZKAŃCAMI O PROBLEMACH DROGOWYCH. MIASTO PLANUJE ROZWIĄZANIA

2020-03-23

Pyskowice uwięzione w drogowym korku? To odległa i nieprzesądzona perspektywa, ale burmistrz Pyskowic Adam Wójcik już wyprzedzająco szuka rozwiązań. 12 marca spotkał się z mieszkańcami Urzędzie Miejskim, by z pomocą ekspertów z firmy INKOM przedstawić aktualne informacje w tej sprawie. Wśród tematów znalazły się prognozy ruchu samochodowego w naszym mieście, scenariusze modernizacji dróg w  odpowiedzi na ten problem, podniesienie funkcjonalności skrzyżowania ul.Powstańców Śląskich z obwodnicą.

Zdjęcie ze spotkania burmistrza z mieszkańcami w sprawie dróg

W horyzoncie 15 lat, jeżeli układ drogowy nie ulegnie zmianom, Pyskowicom grozi „zakorkowanie” spowodowane stałym i znaczącym wzrostem  ruchu samochodowego. Aut na drodze wylotowej w kierunku Gliwic (ulica Wyzwolenia, Gliwicka) przybywa w ostatnich latach w tempie około 3-4 proc. rocznie.

Symulacje drogowców przewidują, że w 2034 ruch może się wzmóc w odniesieniu do obecnego nawet o 34 proc. W istniejącym stanie infrastruktury miasto nie jest na to przygotowana. Paraliżem zagrożone byłyby trzy węzłowe skrzyżowania w ciągu ulicy Gliwicka – Wyzwolenia (na zbiegach z ul.Zaoszlany, DK 94 oraz Wyszyńskiego). Taki scenariusz wynika z badań natężenia ruchu zleconych przez pyskowicki urząd firmie INKOM z Katowic. Żeby zapobiec takiemu biegowi wypadków burmistrz Adam Wójcik już teraz pracuje nad rozwiązaniami.  


Południowa obwodnica miasta, bardzo istotna dla Pyskowic, na szczęście dla nas, trafiła na listę  priorytetowych inwestycji Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii. Pojawiła się tam dzięki zaangażowaniu samorządu i bezpośredniej aktywności burmistrza, który reprezentuje nasze miasto na forum GZM.- Korytarz komunikacyjny, który poprzez ślad Młyńska, Polna, Jagodowa i dalej nowo wybudowanymi odcinkami, aż do początkowego węzła Drogowej Trasy Średnicowej,  powiąże nasze miasto z Gliwicami, to jedyna realna alternatywa wobec istniejącego, zatykającego się połączenia. Jesteśmy w tej szczęśliwej  sytuacji, że arteria wpisuje się w strategię rozwoju układu komunikacyjnego całego regionu. Ze względu na ponadlokalne znaczenie stanowi, w powiązaniu z DK 94, by-pass autostrady A4.


Połączenie o dużej przepustowości doskonale odpowiedziałoby na wyzwania ze strony narastającego   potoku aut przejeżdżających przez nasze miasto. Uruchomienie drogi pozwoliłoby utrzymać pod kontrolą, na obecnym poziomie, ruch na newralgicznym odcinku wylotowym w kierunku Gliwic. Jak dowiedzieli się na spotkaniu mieszkańcy samorząd, w obliczu niepokojących perspektyw, liczy się jednak z każdą ewentualnością i myśli nad rozwiązaniami alternatywnymi.  


Miejscy urzędnicy analizują warianty sugerowane przez specjalistów z INKOM. Wspólnym mianownikiem  jest zainstalowanie sygnalizacji świetlnej na styku Gliwicka – Zaolszany oraz  rozbudowanie dróg w obrębie wspomnianego skrzyżowania oraz węzła przy stacji paliw o dodatkowe pasy do lewoskrętu i jazdy na wprost. W świetle symulacji najmniej wydajne ze względu na rozładowanie ruchu byłoby, co zmartwi zwolenników tego rozwiązania, rondo na zbiegu DK 94 i Gliwicka. Najsłabszą stroną wszystkich opcji są koszty realizacji – w zależności od wariantu bardzo przybliżone szacunki wahają od 18 mln do 20 mln zł netto.


Nie zabrakło też sprawy, która żywotnie dotyka mieszkańców południowej części miasta. Mowa oczywiście o trudnościach w komunikacji między obiema częściami Pyskowic spowodowanych  odseparowaniem ulicy Powstańców Śląskich od przejazdu obwodnicą. Władze masta rozważają możliwość podniesienia funkcjonalności skrzyżowania poprzez wprowadzenie lewoskrętu z DK 94 w dolny odcinek ul. Powstańców Śląskich oraz z tej ulicy na obwodnicę, w kierunku ul. Mickiewicza i Toszka. W założeniach zmiana stworzyłaby alternatywne połączenie dla ruchu wewnętrznego, przebiegającego teraz głównie  ul. Gliwicką oraz odciążyła tę drogę z tranzytu kierującego się na Toszek.


Przebudowa skrzyżowania nie ma na razie określonych perspektyw. Nie wszystko zależy w tej sprawie od władz Pyskowic. Inwestycja wymagałaby przebudowy fragmentu DK 94, a w przypadku tej drogi decydujący głos ma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.      


Spotkania będą kontynuowane. Spełniając postulat mieszkańców burmistrz Adam Wójcik zadeklarował gotowość do cyklicznych rozmów na tematy wokół drogowe i zdawania relacji z postępu spraw.

Wygląd domyślnyZwiększ wielkość czcionkiWysoki kontrast
Logo Pyskowice
Materiały promocyjne
Dla seniorów
Ogłoszenia
Katalog firm
Gazeta lokalna
Informator Pyskowicki
izi.Travel - Pyskowicki Przewodnik Oczami Mieszkańców
Grobonet - internetowa wyszukiwarka grobów
PKPGTVBusKZK GOP

Komunikacja w Metropolii

Górnośląski Związek Metropolitalny

Śląski Związek Gmin i Powiatów Leśna Kraina Górnego Śląska

Związek Subregionu Centralnego

Śląska Karta Usług Publicznych
Wyślij kartkę