INFORMACJA URZĘDU STANU CYWILNEGO

2015-02-26

Od 1 marca br. rejestracja stanu cywilnego, wydawanie odpisów i zaświadczeń realizowane będzie w Systemie Rejestrów Państwowych łączących zbiory aktów z całej Polski z danymi Pesel. Nowa ustawa nakłada na kierowników USC liczne nieznane dotąd obowiązki. Urząd będzie mógł korzystać z danych centralnych i wydawać zaświadczenia dla zdarzeń z innych miejscowości. Jednak w tej chwili Baza Usług Stanu Cywilnego jest pusta i będzie uzupełniana i zasilana z aplikacji alternatywnych (używanych do tej pory) na bieżąco. Aplikacja „Źródło", którą Ministerstwo Spraw Wewnętrznych udostępniło dla urzędów w celu obsługi rejestrów jest w fazie ciągłych testów i udoskonaleń ponieważ jej efektywność nie jest zadowalająca. W związku z powyższym mimo największych starań urzędu czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego mogą być realizowane dłużej niż dotychczas. Informujemy jednocześnie, iż nowa ustawa zezwala na nadawanie dzieciom imion obcych oraz zawieranie małżeństw poza lokalem urzędu.

Nowe rozwiązania docelowo, w przyszłości mają nieść szereg udogodnień i pozytywnych rozwiązań, jednak w chwili obecnej mogą powodować wiele utrudnień. Prosimy więc o wyrozumiałość i cierpliwość. 

 

Kierownik USC będzie także aktualizował dane w systemie Pesel przy narodzeniu, zgonie, zawarciu małżeństwa i innych zdarzeniach, oraz nadawał numer Pesel nowo narodzonym dzieciom, dokona także ich zameldowania.

 

Wszelkich informacji udziela Urząd Stanu Cywilnego Urzędu Miejskiego w Pyskowicach: pok. 109, tel. (32) 332-60-08, e-mail: usc@pyskowice.pl.