Mobilny urzędnik. Nowa usługa pyskowickiego samorządu

2021-10-21

Miasto Pyskowice przystępuje do projektu „Mobilny urzędnik”, który ma na celu poprawę dostępności usług publicznych dla osób o szczególnych potrzebach. W skrócie chodzi o to, by to urząd przyszedł do mieszkańca, jeżeli mieszkaniec - na przykład z powodu niepełnosprawności - nie może przyjść do urzędu.

Piktogram człowieka (czarna sylwetka) na  zółtym rowere. Za nim napis na niebieskim tle: mobilny urzędnik, załatw urzędową sprawę bez wychodzenia z domu. ,

Ogólnopolski projekt prowadzony jest przez Fundację Partycypacji Społecznej za środki z Europejskiego Funduszu Społecznego. Nowe rozwiązanie odpowiada na oczekiwania mieszkańców o specjalnych potrzebach - pracownicy urzędu dotrą do osób, które do urzędów dotrzeć nie mogą.

Dla kogo ułatwienie?

Adresatami usługi są osoby o specjalnych potrzebach, czyli zgodnie z definicją projektu - osoby niepełnosprawne, osłabione chorobami, z czasowym lub trwałym ograniczeniem możliwości dotarcia do miejsca świadczenia usług, osoby starsze (65+) i zależne (15+), które z powodu deficytów zdrowotnych są zagrożone wykluczeniem społecznym i obywatelskim.

Na czym polega pomoc?

Usługa „Mobilny urzędnik” polega na świadczeniu usług w miejscu pobytu klienta. W ten sposób nasi mieszkańcy nie wychodząc z domu będą mogli na przykład złożyć wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego, czy energetycznego, wnieść podanie o najem lokalu, przekazać deklarację śmieciową czy wniosek w programie „Czyste powietrze”.

Kiedy wystartuje „Mobilny urzędnik”?

Katalog usług jest jeszcze sprawą otwartą. Projekt znajduje się w przededniu wdrożenia. Otwiera go zawarcie umowy z Fundację Partycypacji Społecznej, które właśnie jest finalizowane. Potem przyjdzie czas na zapoznanie się w trakcie szkoleń i warsztatów z procedurami i narzędziami realizacji usług poza urzędem oraz standardami obsługi mieszkańców o specjalnych potrzebach.

Uruchomienie usługi planowane jest na początek 2022.