Uwaga! Przychodnie ograniczają do minimum przyjęcia i przechodzą na telemedycynę

Pacjenci, którzy wybierają się od poniedziałku, 16 marca, do lekarza powinni wcześniej uzgodnić wizytę telefonicznie. Zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego podstawową formą  udzielania świadczeń przez lekarzy rodzinnych i Podstawowej Opieki Zdrowotnej ma być teleporada, czyli konsultacja przez telefon lub wideokonferencję.

 

Przy zamkniętych drzwiach już od piątku, 13 marca, pracuje przychodnia lekarska przy ul.gen.Władysława Sikorskiego 83. W tym samy trybie działa poradnia przy ul. Wojska Polskiego 10. Również w „Remedium" pacjenci przyjmowani są tylko wtedy, kiedy jest to niezbędne, po wcześniejszym wywiadzie, a podstawową formą świadczeń jest telemedycyna. Poradnia zamknęła punkt szczepień oraz wstrzymała wykonywanie bilansów zdrowotnych dla dzieci.


Schemat postępowania dla przychodni oraz nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w związku z szerzeniem się nowego koronawirusa został uzgodniony z lekarzami Porozumienia Zielonogórskiego i zaakceptowany przez konsultant krajową w dziedzinie medycyny rodzinnej prof. dr hab. n. med. Agnieszkę Mastalerz-Migas.


Teleporady służą ograniczeniu ryzyka rozprzestrzeniania się koronawirusa i mają zapewnić większe bezpieczeństwo pacjentom i personelowi medycznemu. Co to oznacza dla nas, pacjentów?


Co zrobić, jeśli źle się czujemy i potrzebujemy porady lekarskiej? Zadzwońmy do placówki, żeby dowiedzieć się w jaki sposób udzielane są świadczenia. Podczas teleporady można uzyskać zalecenia dotyczące postępowania w chorobie, e-receptę, e-zwolnienie lub sugestię bezpośredniej wizyty w placówce, jeśli jest taka konieczność.


W wytycznych GIS podkreślono, że należy szeroko informować pacjentów o konieczności kontaktu telefonicznego w celu ustalenia możliwości wizyty w przychodni. Podczas rozmowy telefonicznej rejestracja powinna przeprowadzić ankietę wstępnej kwalifikacji w kierunku zakażenia koronawirusem.


Tylko w sytuacjach, kiedy jest to niezbędne, pacjent powinien zostać umówiony na konkretną godzinę do lekarza. Lekarz udzielający teleporady na podstawie przeprowadzonego wywiadu medycznego i oceny stanu zdrowia pacjenta ma możliwość wystawienia zwolnienia lekarskiego.


Teleporadę można też uzyskać u pediatry. Po zebraniu wywiadu przez telefon lekarz zdecyduje o dalszych krokach.


Jednocześnie przypominajmy, że w razie podejrzenia zarażenia się koronawirusem poprzez kontakt z osobami z obszarów objętych epidemią, pod żadnym pozorem nie udajemy się bezpośrednio do szpitala ani do POZ. Jeśli wystąpiły objawy takie jak gorączka, kaszel i duszności dzwonimy na czynną całą dobę infolinię NFZ: 800 190 590. Tam uzyskamy informacje dotyczące dalszego postępowania.


W Pyskowicach teleporady świadczą:
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centrum Usług Medycznych AA "Remedium" Awramienko Spółka Jawna, ul. Ignacego Paderewskiego 11, tel. 32 233 87 62,
Iwona Kuźmińska-Meryk i Partnerzy – Lekarze, ul.Wojska Polskiego 10, tel. 32 233 20 06
Lekarska Spółka Partnerska Krystyna Kaźmierczyk i Barbara Miarczyńska-Kunert, ul. Gen. Władysława Sikorskiego 83, tel. 32 233 26 63.