ZUS ostrzega – uwaga na fałszywe telefony!

2022-01-24

Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym. Polega on na podszywaniu się pod dowolny numer telefonu lub nazwę kontaktu. Choć telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli instytucji, jak właśnie ZUS.

Logo ZUS - na białym tle napis po lewej stronie ZUS, po prawej Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Klienci zgłaszają, że otrzymali połączenia z numeru infolinii Zakładu, tj. z numeru 22 560 16 00. Taki numer połączenia wyświetla się na telefonie, a podczas rozmowy osoba dzwoniąca łamaną polszczyzną pyta, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu.

- Prosimy nic takiego nie potwierdzać. Przypominam, że konsultanci infolinii nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami – przypomina Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS.

Zgodnie ze standardami ZUS przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta. Telefony z ZUS mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego konkretną sprawą klienta.

Wspólnie z ZUS apelujemy o czujność i rozwagę, i przestrzegamy, by nikomu nie udostępniać swoich poufnych danych.